Gepubliceerd op: 24 januari 2024

USG Industrial Utilities

In het kantoor aan de Kampstraat in Geleen maken de medewerkers van USG Industrial Utilities en het management sinds kort gebruik van flexibele werkplekken. Daarnaast is er de mogelijkheid om een dag thuis te werken. Dat was tot voor kort heel anders.

Het kantoorgebouw was namelijk opgedeeld in werkkamers voor drie à vier medewerkers en kleine kantoren voor leidinggevenden. De managers beschikten elk over een ruime kamer in een aparte vleugel van het gebouw.

Utility Support Group (USG) is een joint venture tussen SABIC Petrochemicals en Sitech Utility Holding. Het bedrijf verzorgt de inkoop, productie, distributie en verkoop van elektriciteit, stoom, technische gassen, stikstof, lucht en water voor bedrijven op industriecomplex Chemelot.
In 2015 werd USG eigenaar van EdeA en werden de twee organisaties samengevoegd. Dat was ook de aanleiding om het voormalige EdeA kantoor geschikt te maken voor de toekomst.

Samen aan de slag
De doelstelling was niet alleen om het merendeel van de medewerkers van beide organisaties te huisvesten in het kantoor aan de Kampstraat in Geleen, maar ook een transitie naar het Andere Werken. Met die uitgangspunten gingen Jan Bouwman (Project Manager Change & Integration) en Bart Mommers (Manager Projects & Turn Arounds) aan de slag. Een samenwerking vanuit de harde en de zachte aspecten van de transitie naar het Andere Werken; met zichtbare en minder zichtbare aspecten.

Transparante ruimtes
Wie nu bijvoorbeeld binnenkomt in het gebouw aan de Kampstraat stapt direct in een ruime en transparante hal. “Dat was aanvankelijk wel anders,” aldus Bart Mommers. “De hal was een stuk kleiner en er lagen bruine tegels op de vloer. We hebben de receptie kleiner gemaakt door er muren tussenuit te halen. De kasten en printers die voorheen bij de receptie stonden, hebben we in een aparte ruimte geplaatst.” Ook op andere plaatsen in het gebouw zijn er transparante ruimtes gecreëerd, met veel licht. Het zijn stuk-voor-stuk open en moderne ruimtes met een rustige uitstraling. Overal zijn er muren weggehaald maar op zo’n manier dat het niet één hele grote ruimte is geworden. De kamers van de managers zijn ingericht tot prettige vergaderruimtes.

Andere mindset
Het was een uitdaging om met minimale middelen een maximaal resultaat te behalen. Jan Bouwman: “We hebben het bestaande meubilair aan een kritische blik onderworpen en waar mogelijk hergebruikt. Ook hebben we opgeruimd. Vooral heel veel papier en kleine spullen. Iedereen heeft de schouders er onder gezet en meegeholpen. Zo hebben we de mensen meegenomen in het proces.” Er is vooral aan de voorzijde aandacht besteed aan de transitie naar het Andere Werken. “We hebben een enquête gehouden onder de medewerkers en ambassadeurs benoemd. Ik weet uit eerdere ervaringen dat mensen sommige dingen ook gewoon moeten ervaren. Door te veranderen van fysieke omgeving en zaken op te ruimen, creëer je ruimte voor een andere mindset. Dat maakt de weg vrij voor een succesvolle overgang.

Jan Bouwman, Project Manager Change & Integration
Bart Mommers, Manager Projects and Turn Arounds

Gepubliceerd op: 24 januari 2024 / Categorieën: Hipp Consultancy / Tags: , , , /